ORGANIZATOR KONCERTU
Polska Opera Królewska
WYKONAWCY
JULIAN PAPROCKI KLARNET
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
MONIKA WOLIŃSKA DYRYGENTKA
PROGRAM
Zygmunt Noskowski (1846-1909) – Uwertura symfoniczna Morskie Oko op. 19
Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) – Koncert klarnetowy A-dur KV 622
I Allegro
II Adagio
III Rondo: Allegro
— przerwa —
Robert Schumann (1810-1856) – IV Symfonia d-moll op. 120
1. Ziemlich langsam. Lebhaft
2. Romanze: Ziemlich langsam
3. Scherzo: Lebhaft
4. Langsam. Lebhaft
Pochodzący z Warszawy Zygmunt Noskowski wybrał się w Tatry prawdopodobnie po raz pierwszy w życiu, w roku 1861. Piętnastolatek miał okazję spojrzeć na urokliwe Morskie Oko, nad którym nie było jeszcze wówczas słynnego schroniska, do którego maszerują dziś rzesze turystów… Niezwykły widok monumentalnych szczytów górujących nad przejrzystą taflą jeziora musiał głęboko zapaść mu w serce i pamięć. Po czternastu latach poświęcił mu napisane zaraz po ukończeniu berlińskich studiów kompozytorskich dzieło, które pragnął zaprezentować po powrocie w rodzinne strony. Doskonała forma i głęboka ekspresja symfonii sprawiają, iż „najmniejszej myśli nie można by z niej wyjąć ani dodać bez naruszenia całości”, jak pisał recenzent Gustaw Roguski. Rzeczywiście jest to utwór wybitny, o niezwykłym ładunku emocjonalnym, łączący w sobie zachwyt nad górskim pejzażem, grozę trudnej rzeczywistości i niegasnącą nadzieję na odrodzenie niepodległości ojczyzny.
Koncert klarnetowy A-dur KV 622 to nie tylko ostatni koncert na instrument dęty, ale ostatni utwór Wolfganga Amadeusza Mozarta z tego gatunku w ogóle. Napisany dla zaprzyjaźnionego wybitnego klarnecisty Antona Stadlera jesienią 1791 roku, zaledwie kilka tygodni przed śmiercią kompozytora. Zawiera w sobie wszystkie elementy dojrzałego stylu mistrza – ujmuje liryzmem, doskonałym wyzyskaniem możliwości solowego instrumentu i wręcz intymnym, perfekcyjnie wyważonym dialogiem między solistą a orkiestrą.
Program koncertu wieńczy IV Symfonia d-moll Roberta Schumanna – utrzymana w tonacji kojarzącej się ze smutkiem i melancholią. Pierwotnie nosiła tytuł Fantazja symfoniczna, co tłumaczy wysublimowaną formę dzieła, w której cztery wykonywane attaca części łączą powracające, ukazane w różnych obliczach tematy i motywy. Nastrój zadumy przeplata się tu z ustępami pełnymi wigoru i radości, jakby w jednej kompozycji twórca chciał pomieścić zmienną naturę uczuć.
Marta Dziewanowska-Pachowska
BILETY:
60 zł - bilet pełnopłatny
40 zł - bilet ulgowy
Bilety ulgowe przysługują dzieciom do 6 roku życia, uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności (po okazaniu stosownego dokumentu uprawniającego do zniżki przy wejściu na koncert).
Bilety można kupić w sklepie internetowym Polskiego Radia sklep.polskieradio.pl, na stronie www.bilety24.pl oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego godzinę przed koncertem.
*******
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.