Konserwacja bramek w metrze kosztuje więcej niż wpływy z kontrol biletów!

Warszawiacy coraz częściej zadają sobie pytanie o sens utrzymywania bramek w Metrze Warszawskim. Problematyka ta stała się szczególnie aktualna po interwencji radnego Jana Mencwela, który zwrócił się do władz miasta z prośbą o ujawnienie szczegółowych informacji dotyczących kosztów eksploatacji tych urządzeń.
Warszawski radny Jan Mencwel zauważył, że według mieszkanek i mieszkańców Warszawy bramki w metrze stanowią dodatkową barierę architektoniczną. Zadał więc włodarzom stolicy pytania dotyczące rocznych kosztów utrzymania bramek oraz kontroli biletów. Pytał także o koszty eksploatacji bramek na I i II linii metra, a także o pełne dane dotyczące kontroli biletów, w tym odsetek osób podróżujących bez ważnych biletów oraz wpływy z kar za jazdę bez biletu.
W odpowiedzi Maciej Fijałkowski, sekretarz warszawskiego magistratu, poinformował, że koszty konserwacji i napraw systemu biletowego w metrze w roku 2023 wyniosły odpowiednio: 2 123 611 zł na linii M1 oraz 2 372 297 zł na linii M2.
W 2023 roku w metrze przeprowadzono 1 417 709 kontroli biletów, a odsetek osób podróżujących bez ważnego biletu wyniósł 1,98 proc. - Wpływy z opłat dodatkowych nałożonych w 2023 r. (czyli opłat za jazdę bez ważnego i na obu liniach metra wyniosły 3 168 017 zł - podał sekretarz.
Fijałkowski zwrócił również uwagę na dodatkowe funkcje bramek w metrze.
- Jednocześnie informuję, że poza funkcją kontroli biletów, bramki w metrze zwiększają bezpieczeństwo osób korzystających z tej infrastruktury - zaznaczył. -Ich zadaniem jest regulowanie dopływu pasażerów na perony oraz ochrona przed nadmiernym tłokiem, co może być istotne w sytuacjach awaryjnych.