Tramwaj do Wilanowa odbija się czkawką. Na Mokotowie mają kłopot z transportem
Otwarcie linii tramwajowej do Wilanowa zostało hucznie przyjęte w Warszawie, tymczasem z czasem pojawiły się także głosy krytyki dotyczące zmian w komunikacji miejskiej. Radny Dzielnicy Mokotów, Łukasz Tkacz, zwrócił uwagę na problemy, które dotykają mieszkańców Osiedla Bernardyńska.
Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa to największy projekt tramwajowy w Polsce. Realizowana etapami inwestycja połączyła Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Tymczasem...
- Zmiany związane z wprowadzeniem tramwaju do Wilanowa doprowadziły w ocenie mieszkańców do pogorszenia sytuacji komunikacyjnej poprzez ograniczenie liczby kursujących linii autobusowych - podkreślił Łukasz Tkacz, dzielnicowy radny z Mokotwa.
Mieszkańcy, zaniepokojeni nową sytuacją, wystosowali prośby o przywrócenie kilku tras autobusowych.
- Proszą o przywrócenie trasy autobusu 107 na odcinku przez Jeziorko Czerniakowskie i Gołkowską oraz trasy autobusu 159 na tym samym odcinku - stwierdził radny.
Wśród postulatów znalazły się także apele o zwiększenie częstotliwości kursowania linii 130, szczególnie w godzinach szczytu, oraz przywrócenie trasy autobusu 131, która łączyła ul. Gagarina z Placem Unii Lubelskiej i Metrem Politechnika.
W odpowiedzi na te zastrzeżenia burmistrz Dzielnicy Mokotów, Rafał Miastowski, zwrócił uwagę na proces konsultacji społecznych, który poprzedzał wprowadzenie zmian.
- Projekt zmian w układzie komunikacji miejskiej po uruchomieniu linii tramwajowej do Wilanowa był przedmiotem trwających od 10 czerwca do 15 lipca 2024 roku konsultacji społecznych - poinformował Miastowski.
Zaznaczył, że każdy postulat przekazany przez mieszkańców został szczegółowo przeanalizowany przez Zarząd Transportu Miejskiego.
ZTM wyjaśnił, że w nowym układzie komunikacyjnym obsługę osiedla Bernardyńska zapewniają linie 130 oraz Z-8 (docelowo 108). Natomiast linia 108 ma zapewnić lokalne połączenia z centrum handlowym oraz innymi liniami autobusowymi i tramwajowymi.
Jednakże ZTM wskazał, że linie 107 i 159 nie cieszyły się dużym zainteresowaniem pasażerów, co potwierdzają dane dotyczące ich napełnienia. W związku z tym zmiany miały na celu zwiększenie punktualności i regularności kursowania autobusów na ulicy Gołkowskiej.
W odniesieniu do wniosku o przywrócenie linii 131, ZTM zauważył, że po uruchomieniu tramwaju do Sielc nie wzrosła liczba pasażerów korzystających z Warszawskiego Transportu Publicznego na ul. Gagarina.
-Dlatego uzasadnione było wycofanie linii 131 z tej ulicy - zaznaczone zostało w odpowiedzi ZTM.
Na koniec, ZTM odniósł się także do postulatów dotyczących zwiększenia częstotliwości kursowania linii 130 i 180, stwierdzając, że obecnie oferują one wystarczającą liczbę miejsc dla pasażerów.
- Zwiększenie częstotliwości ich kursowania uznano za bezzasadne - podsumowano w komunikacie.
Fot. UM Warszawa/Cezary Warś