Tarcza Anna przebiła się do Bemowa. 8 miesięcy zajęło jej wywiercenie prawie 3 kilometrów tunelu metra
Zakończyło się drążenie jednego z dwóch tuneli na bemowskim odcinku metra.
Dwie tarcze TBM, Anna i Krystyna, drążą tunele II linii metra w Warszawie, jednocześnie układając jego obudowę z betonowych pierścieni. Maszyny działają w technologii Earth Pressure Balance, która minimalizuje ryzyko osiadania gruntu, umożliwiając bezpieczne drążenie nawet pod gęstą zabudową - zaraz po odwiercie są mocowane betonowe konstrukcje.
Tarcza skrawająca obraca się dwa razy na minutę, a cała maszyna zużywa tyle energii, co 15-tysięczne miasto (2,5 MW/h). Urobek z tunelu transportowany jest taśmociągami, a potem - po zatrzymaniu TBM - układany jest nowy pierścień tunelu.
Maszyna jest wyposażona w liczne czujniki kontrolujące parametry pracy, a nad jej działaniem czuwa 48-osobowy zespół w systemie zmianowym. TBM pracuje 24 godziny na dobę, i drąży pomiędzy 15 a 20 metrów dziennie. Od sierpnia 2024 trwało drążenie tuneli od Karolina do Bemowa. Jedna nitka - wiercona przez Annę - jest już ukończona, drugiej - wierconej przez Krystynę - został kilkaset metrowy odcinek od Lazurowej do Bemowa.
Gotowa linia M2 ma być oddana do użytku jesienią 2026 roku.