Na tory metra w Kijowie wyjechał skład złożony z warszawskich wagonów. Wyprodukowano je... w Rosji
W czwartek, 4 kwietnia, na torach kijowskiego metra pojawił się drugi pięciowagonowy pociąg, zbudowany z dawnych warszawskich wagonów serii 81.
Warszawa przekazała do Kijowa ogółem 10 starych składów rosyjskich, składających się z sześciu wagonów. Pierwszy pięciowagonowy pociąg kursuje od listopada poprzedniego roku. Teraz dołączył do niego kolejny skład, również pięciowagonowy, na zielonej linii kijowskiego metra. Wagony mają polskie napisy i logo warszawskiego metra.
Specjaliści KP Kyjiwśkyj Metropoliten przeprowadzili badania wagonów. Niektóre z nich zostaną użyte jako dawcy części zamiennych do remontów innych pociągów, a te w najlepszym stanie zostaną dostosowane do kijowskich warunków, uzupełniając tabor kijowskiego metra. Trwają prace nad dostosowaniem dwóch wagonów, które staną się częścią trzeciego polskiego pociągu, planowanego do otwarcia pod koniec lata. Burmistrz Kijowa, Witalij Kliczko, podziękował polskim przyjaciołom za pomoc.
Warszawa wycofuje ze służby stare składy rosyjskie, wprowadzając nowe pociągi Skoda Varsovia. Metro Warszawskie zaznacza, że składy rosyjskie są drogie w eksploatacji i utrzymaniu, ze względu na częste przeglądy i problemy z dostępnością części zamiennych. Ich wycofywanie było planowane od dawna wraz z dostawami nowych pociągów. Pierwszy skład został wycofany z użytku pod koniec marca 2023 roku. Obecnie w Warszawie kursuje tylko jeden skład (nr 02), który ma pełnić funkcję historyczną.