Cicha Noc – koncert kolęd na chór i orkiestrę smyczkową

Studio Koncertowe Polskiego Radia im.Witolda Lutosławskiego Z. Modzelewskiego 59

Na 10 dni przed Wigilią zapraszamy na wyjątkowy koncert kolędowy. 16 wyjątkowych kolęd i pastorałek w opracowaniu Macieja Małeckiego wykonają Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod batutą Michała Klauzy oraz Chór Polskiego Radia -Lusławice.
Maciej Małecki to znakomity kompozytor, w sposób szczególny związany z Polskim Radiem. Jest autorem muzyki do dziesiątek spektakli Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji. W 1989 roku wyróżniony Złotym Mikrofonem a w 2003, na festiwalu Dwa Teatry nagrodzono jego muzykę do słuchowiska Nie-Boska Symfonia. Jego muzyka stanowi syntezę stylów i technik od baroku po XXI wiek. Łącząc tradycję z nowoczesnością zdołał wykształcić swój oryginalny styl, w którym panuje dyscyplina formalna, a prymat przypada melodii i harmonii.
Słowo od kompozytora:
- W 2006 roku z inspiracji Jana Łukaszewskiego – dyrektora Polskiego Chóru Kameralnego – dokonałem twórczego opracowania kolęd i rzecz nazwałem Cicha Noc – koncert kolęd na chór i kameralną orkiestrę smyczkową. […] Zadanie było niełatwe, istnieją bowiem dziesiątki różnych opracowań i trudno coś oryginalnego dodać od siebie, by nie zatracić ducha pięknych polskich śpiewów bożonarodzeniowych. Cicha noc nie jest wprawdzie polską kolędą, ale na tyle wrosła w naszą tradycję, że bez obaw można było zmieścić ją w programie, a także posłużyć się jej tytułem i nadać go całemu koncertowi. […] Aby zróżnicować i wzbogacić dzieło dodałem swoją pastorałkę ze słowami Elżbiety Szeptyńskiej „Niemowloątko na słomie” na chór a capella (I nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Kolędę lub Pastorałkę – Będzin 1996), a „Hej, w Dzień Narodzenia” potraktowałem jako utwór wyłącznie instrumentalny, wplatając weń tematy innych kolęd. W kolędzie „Gdy śliczna Panna” odwróciłem role, powierzając orkiestrze dość swobodnie potraktowaną melodię, a chórowi akompaniament. W wielu utworach rozwinąłem wstępy i zakończenia, a w ostatnich taktach kolędy „Anioł pasterzom mówił” pozwoliłem sobie na dopisanie nieistniejącego w oryginale słowa Gloria. Na prośbę dyrygenta chóru Filharmonii Narodowej – profesora Henryka Wojnarowskiego – dopisałem do zbioru kolędę „Przybieżeli do Betlejem” oraz dodałem własną „Dziś z żywota Panieńskiego”. Autorem słów tej ostatniej kolędy jest Stanisław Herakliusz Lubomirski (1642-1702).

Program:
Anioł pasterzom mówił
Gdy się Chrystus rodzi
Wśród nocnej ciszy
Lulajże Jezuniu
W żłobie leży
Mizerna cicha
Jezus malusieńki
Niemowlątko na słomie a capella (muz. Maciej Małecki; sł. Elżbieta Szeptyńska)
Hej, w Dzień Narodzenia orkiestra smyczkowa
Cicha Noc
Gdy śliczna Panna
Przybieżeli do Betlejem
Mędrcy świata
Dziś z żywota Panieńskiego (muz. Maciej Małecki; sł. Stanisław Herakliusz Lubomirski (1642-1702))
Pójdźmy wszyscy do stajenki
Bóg się rodzi

O kompozytorze:
Maciej Małecki (ur. 27 listopada 1940 r. w Warszawie) Kompozytor, pianista.
Podstawy gry na fortepianie zdobywał pod kierunkiem Stanisławy Raube - pedagoga i autorki wielu opracowań utworów fortepianowych dla dzieci. Kontynuował naukę u tej samej nauczycielki w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej przy ulicy Profesorskiej w Warszawie.
W 1965 roku ukończył studia w warszawskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), w klasie kompozycji Kazimierza Sikorskiego i fortepianu Natalii Hornowskiej. Fortepian ukończył z wyróżnieniem. Studia uzupełniające odbył w latach 1967-1968 w USA (Eastman School of Music, Rochester N.Y.), w klasie kompozycji Samuela Adlera i fortepianu Eugene'a Lista. Należy do Związku Kompozytorów Polskich; był jego wiceprezesem (1991-1993), a następnie prezesem (1993-1999).
Po ukończeniu studiów muzycznych grał przez kilka lat w duecie fortepianowym z Jerzym Derflem. Duet posiadał bogaty repertuar na 2 fortepiany i na 4 ręce (m.in. Mozart, Chopin, Saint-Saëns, Bartók, Strawiński, Lutosławski, praca dyplomowa Małeckiego Tylko na klawiszach). Duet występował między innymi na Festiwalach Pianistyki Polskiej w Słupsku (1969, 1970) i dwukrotnie za granicą.
W 1967r. związał się ze Studenckim Teatrem Satyryków (STS) w Warszawie. W latach 70. komponował przede wszystkim muzykę dla teatru, radia, telewizji i filmu, by z początkiem następnej dekady przenieść punkt ciężkości na muzykę koncertową. Na przełomie lat 60/70 wykładał w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina).
Autor wielu kompozycji solowych i kameralnych, orkiestrowych, utworów na instrumenty solo z orkiestrą, utworów na orkiestrę dętą, pieśni, pieśni chóralnych, utworów scenicznych (opera, opera dziecięca, dwa balety, dwa musicale, dzieła radiowo-estradowe), a także muzyki teatralnej (wśród wielu teatrów również Teatr Narodowy), muzyki filmowej, muzyki do Teatru Polskiego Radia, piosenek rozrywkowych, piosenek dla dzieci i szeregu opracowań.
Piosenki z wczesnego okresu jego twórczości, głównie o rodowodzie teatralnym, usłyszeć można w wykonaniu takich artystów jak: Ewa Dałkowska, Kinga Ilgner, Wojciech Młynarski, Jerzy Połomski, Łucja Prus, Joanna Rawik, Danuta Rinn, Zbigniew Wodecki, a w późniejszych latach także w wykonaniu zespołu Affabre Concinui oraz Ewy Konstancji Bułhak i Grzegorza Małeckiego.

BILETY:
60 zł - bilet pełnopłatny
40 zł - bilet ulgowy

Bilety ulgowe przysługują uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności (po okazaniu stosownego dokumentu uprawniającego do zniżki przy wejściu na koncert).

Bilety można kupić w sklepie internetowym Polskiego Radia sklep.polskieradio.pl, na stronie www.bilety24.pl oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego godzinę przed koncertem.

*******

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.